پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
رييس کميسيون کشاورزي:

مجلس طرح امنيت غذايي را تدوين کرد

کد خبر: 156850 تاریخ انتشار: 1400/08/14
نمایش: 728
اخبار
رييس کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جايگاه امنيت غذايي گفت: مجلس طرح امنيت غذايي را در قالب ۱۵ ماده آماده اجرا کرده است.

محمدجواد عسکري روز جمعه در شوراي اداري چهارمحال و بختياري که با حضور اعضاي کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، تاکيد کرد: در اين طرح کاغذبازي‌هاي اداري و موانع توليد مشخص و راهکارهاي رفع آن ارائه شده است.
وي با اشاره به همکاري دولت و ملت براي عبور از مشکلات کنوني افزود: امنيت غذايي به امنيت ملي گره خورده و مکمل همديگر است.
وي افزود: در طرح امنيت غذايي دستگاه‌هاي اجرايي مکلف به اجرا و عملياتي کردن بندهاي آن شده‌اند و به صادرات محصولات کشاورزي از زمان کشت تا برداشت و صادرات توجه شده است.
عسکري تصريح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامي در يک دهه اخير، عنوان سال‌ها را در حوزه‌هاي اقتصادي نام‌گذاري فرموده‌اند اما در اين سال‌ها به اهداف مورد نظر رهبر انقلاب اسلامي مانند جهش توليد، رونق توليد و شعار امسال با عنوان توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌ها توجهي نشده است.
وي نگاه مجلس براي رفع مشکلات کشور را توجه به هم‌افزايي دانست و يادآور شد: در کشورهاي توسعه‌يافته خريد تضميني محصولات، به‌طور خاص بر محور توليدات کشاورزي است.
رييس کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در ايران خريد تضميني گندم به‌عنوان يک محصول استراتژيک آغاز شده و ادامه‌دار است.
وي با اشاره به ظرفيت کشور و چهارمحال و بختياري براي توسعه گلخانه‌ها و ايجاد فضاهاي توليد گفت: بايد صادرات توليدات کشاورزي در دستور کار قرار گيرد.
عسکري به قرار گرفتن ايران در يک جنگ تمام عيار اقتصادي اشاره و تاکيد کرد: اعمال تحريم‌هاي ظالمانه استکبار جهاني عليه جمهوري اسلامي ۳۰ درصد در بروز اين مشکلات اثر داشته و بقيه ناشي از سوءمديريت‌ها است.
وي با اشاره به پايان زمان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور تا چهار سال ديگر افزود: با توجه به نگاه ويژه به توليدات، صنايع تبديلي و تکميلي و صادرات محصولات کشاورزي، اميد است ايران تا سال ۱۴۰۴ به نقطه مطلوبي در بخش‌هاي مختلف دست يابد.
رييس کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي به ظرفيت ويژه چهارمحال و بختياري در حوزه کشاورزي اشاره و تصريح کرد: در اين راستا بايد زيرساخت‌هاي اين بخش ارتقا پيدا کند.
وي يادآور شد: در آستانه تنظيم بودجه ۱۴۰۱ و آغاز برنامه هفتم توسعه کشور مي‌توان براي توسعه بخش‌هاي مختلف مرتبط با کشاورزي اين استان برنامه‌ريزي و نسبت به افزايش اختصاص منابع مالي مورد نياز اقدام کرد.
عسکري توسعه کشاورزي چهارمحال و بختياري را نيازمند مديريت منابع آب دانست و اظهار داشت: توسعه جنگل‌ها و اجراي طرح‌هاي آبخيزداري در اين استان از لازمه‌هاي گذر از بحران بي‌آبي است.
وي گفت: مجلس در راستاي دفاع از منافع مردم با کسي تعارف ندارد و امور مختلف را تا حصول نتيجه پيگيري مي‌کند.
رييس کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي شناسايي ظرفيت‌هاي باغباني چهارمحال و بختياري را ضروري اعلام و تاکيد کرد: براساس اسناد توسعه‌اي استان بايد سطح گلخانه‌ها در اين استان به ۲۵۰ هکتار افزايش يابد.
وي افزود: کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي براي رفع مشکل گازرساني به گلخانه‌هاي چهارمحال و بختياري اقدام مي‌کند.
عسکري به مشکلات کشاورزان براي دريافت و بازپرداخت تسهيلات بانکي اشاره و تصريح کرد: فضاي ربوي بانک‌ها اجازه پيشرفت در امور را نمي‌دهد و علاوه‌بر الزام بانک‌ها براي اختصاص ۱۵ درصد منابع خود به بخش کشاورزي اما برخي بانک‌ها ترک فعل کردند و اين مهم را عملياتي نکردند.
وي يادآور شد: برخي بانک‌هاي عامل اين اعتبارات را به کساني پرداخت کردند که در جاي واقعي هزينه نشد و به‌ همين علت کشاورزان معطل مانده‌اند.
رييس کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري سطح توسعه باغات با ارقام مختلف در در زمين‌هاي شيب‌دار چهارمحال و بختياري را شناسايي و نسبت به تعيين تکليف سريع‌تر براي پيش‌بيني منابع اعتباري اقدام کند.
وي گفت: روند زهکشي و اجراي عمليات آب و خاک در هفت هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي اين استان به‌زودي تعيين تکليف مي‌شود.
عسکري تاکيد کرد: تمامي مشکلات مرتبط با تامين آب، برق و گاز شهرک‌هاي کشاورزي چهارمحال و بختياري به‌منظور ارائه راهکارهاي رفع آن در کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي شناسايي و اعلام شود.
وي افزود: سازمان جهاد کشاورزي استان اصلاح الگوي کشت و نوع محصول را مشخص کند تا امور مرتبط با اجرايي شدن آن در سطح ملي پيگيري شود.
رييس کميسيون کشاورزي، آب، منابع‌طبيعي و محيط زيست مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: راهکارهاي علمي براي افزايش کشت گياهان دارويي، تلاش براي جلوگيري از خشکيدگي جنگل‌هاي بلوط و پيشگيري از نابودي مراتع چهارمحال و بختياري ارائه و تعيين تکليف تا اعتبارات مورد نياز آن در بودجه ۱۴۰۱ پيش‌بيني شود و آبخيزداري و آبخوان‌داري در اولويت کاري مسئولان مرتبط در سطح ملي و استاني باشد.
عسکري اظهار داشت: براي بيمه محصولات کشاورزي اعتبارات خوبي در بودجه امسال گذاشته شده است و جهادکشاورزي استان بايد مشکلات اين بخش را شناسايي و براي رفع آن تلاش کند.
وي گفت: خواسته متقاضيان سرمايه‌گذاري ۳۱ طرح کشاورزي حاشيه زاينده‌رود و مشکلات مردم روستاي نمونه ايثارگري شيخ‌شبان به‌زودي پيگيري مي‌شود اما کوتاهي در حق اين مردم جفا است و مسوولان بايد پاسخ‌گو باشند.
عسکري تاکيد کرد: روش‌هاي آسان شدن و افزايش تسهيلات روستاييان و عشاير با هدف بهره‌مندي تعداد متقاضيان بيشتر، بررسي و اجرا خواهد شد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07