پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
وزير علوم، تحقيقات و فناوري:

سامانه ايده‌ها و نيازها براي ساماندهي تحقيقات دانشگاهي‌ ايجاد مي‌شود

کد خبر: 167198 تاریخ انتشار: 1400/10/13
نمایش: 919
اخبار
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينکه طراحي سامانه ايده‌ها و نيازها به منظور هدايت تحقيقات دانشگاهي به سمت رفع نيازهاي صنايع بخش‌ خصوصي‌ و دولتي در حال انجام است، گفت: براي توسعه لازم است قانون و سيستم تعريف‌ شود.
محمدعلي‌ زلفي‌گل روز دوشنبه در نشست‌ معارفه‌ رييس‌ دانشگاه شهرکرد افزود: در سامانه ايده‌ها و نيازها، تمامي درخواست‌هاي تحقيقاتي‌ بخش صنايع، جمع‌آوري و در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نمايه مي‌شود و با دسته‌بندي‌ درخواست‌ها و نيازهاي ثبت شده، مطابق با رشته‌ها و گرايش علمي‌ مرتبط و ارائه لينک صنعت مورد نظر، پژوهشگران و اساتيد دانشگاهي نيز به اين اطلاعات دسترسي خواهند داشت.

وي با بيان اينکه پژوهشگران و جامعه دانشگاهي مي‌توانند با بررسي نيازهاي تعريف‌شده در اين سامانه، تحقيقات، رساله‌ها و پايان‌نامه‌هاي خود را در اين راستا انتخاب کرده و آن را انجام دهند، تصريح کرد: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز آمادگي دارد از اين‌گونه رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها در همراهي با بخش‌ صنعت حمايت کند.

وي يادآور شد: براي استاداني‌ که بر اساس نيازهاي‌ تعريف شده به‌ هدايت دانشجويان بپردازند نيز امتيازات ويژه‌اي همچون ظرفيت مازاد دانشجوي ارشد و دکتري و افزايش حق‌التدريس در نظر گرفته خواهد شد.

زلفي‌گل به انتقادات صورت گرفته از اقدامات تحقيقاتي دانشگاه‌ها و توليد مقالات علمي اشاره کرد و گفت: تحقيقات در بخش‌هاي بنيادي، کاربردي و توسعه‌اي انجام مي‌شود که مباحث بنيادي به تاليف کتاب و انتشار مقالات منتهي شده و بخش کاربردي نيز در راستاي رفع نياز جامعه عملي مي‌شود که تاکنون در اين حوزه برنامه مشخصي وجود نداشته است و سيستم دانشگاهي بيشتر در تشويق تحقيقات بنيادي متمرکز بود.

وي با مهم دانستن ظرفيت‌هاي موجود در پارک‌هاي علم و فناوري و شرکت‌هاي دانش‌بنيان گفت: تلاش مي‌شود توان علمي در راستاي نياز جامعه قرار گيرد تا انتقادات به فرصت تبديل شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري رتبه نخست علمي ايران در منطقه را که موجب افتخار است، يادآور شد و افزود: اين رتبه بر اثر زحمات استادان و دانشمندان کشور در سال‌هاي گذشته حاصل شده است و نبايد نتايج و دستاوردهاي به دست آمده با انتقادات، منکوب شود.

زلفي‌گل افزود: هم تحقيقات بنيادي و هم تحقيقات کاربردي و توسعه‌اي مهم به شمار مي‌روند و بايد از دستاوردهايي که تاکنون دانشگاه و دانشگاهيان کسب کرده‌اند، محکم صيانت شود.

وي به انتقادات درباره اثربخشي دانشگاه نيز اشاره و تصريح کرد: اين انتقادات نيز بايد تبديل به فرصت شود و اگر جامعه، مديران و سياست‌مداران احساس کنند که به دانشگاه نياز دارند، نگاهشان به اين مقوله نيز تغيير خواهد کرد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با بيان اينکه توفيقات به دست آمده در برخي شاخه‌هاي علمي و توليدات تجهيزات و محصولات در کشور قابل‌توجه است، گفت: اين اقدامات و توفيقات نيز نتيجه کار دانشگاهيان است، مديران کنوني نيز تمامي دانش‌آموختگان دانشگاهي هستند و بايد دانست که جامعه بدون دانشگاه معني ندارد. 

زلفي‌گل در بخش ديگري از سخنان خود افزود: امروز دنيا و مديريت اقتصادي بر اساس علم و فناوري پيش مي‌رود و رکن اصلي اقتصاد در جوامع نيز بر سرمايه و نيروي انساني استوار است و اگر اين ۲ ستون به پشتوانه دانش، فناوري و نوآوري پيش نرود، بدون شک اقتصاد جامعه در ميدان رقابت حذف خواهد شد.

وي يادآور شد: در حال حاضر همه قادر به توليد محصولاتي که علم پايه نباشند، هستند اما اگر محصول ايده‌محور و نوآور باشد، در ميدان رقابت يکه‌تاز خواهد بود و توليد ثروت را نيز انجام مي‌دهد از اين‌رو در جهاني که مبناي اصلي آن بر پايه دانش، علم و فناوري قرار دارد دانشگاه‌ها نقش منحصربه‌فردي را ايفا مي‌کنند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينکه براي به دست آوردن استقلال سياسي کشور خون شهيدان بسياري هزينه شده است، گفت: براي حفظ اين استقلال نيز بايد هزينه پرداخت شود و بايد در علم سرمايه‌گذاري کنيم و سرآمد باشيم.

وي افزود: بايد شرايطي در جامعه ايجاد شود که نخبه‌ترين افراد در آرزوي معلمي و استادي باشند که اين نوع نگاه به معني دانش‌پذيري است و انتظار مي‌رود در برنامه توسعه هفتم که در حال تدوين است احکام مناسبي براي حوزه علم در کشور ديده شود.

زلفي‌گل با اشاره به اينکه دانشگاه مهم است و اين موضوع را بايد همگان دريابند، اظهار داشت: اگر به دنبال ساختن جامعه هستيم لازم است سرمايه‌گذاري در وزاتخانه‌هاي متولي علم و آموزش به درستي صورت بگيرد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07