پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

خسارت اوليه سيل در چهارمحال و بختياري 1500 ميليارد ريال برآورد شد

کد خبر: 31767 تاریخ انتشار: 1398/01/06
نمایش: 1477
اخبار
استاندار چهارمحال و بختياري گفت: ميزان خسارت سيلاب 2روز گذشته اين استان در برآوردهاي اوليه يکهزار و 500 ميليارد ريال است.
اقبال عباسي روز سه شنبه در نشست ستاد بحران چهارمحال و بختياري در شهرستان کوهرنگ افزود: اين خسارت به بخش هاي زيرساختي، مزارع کشاورزي، جاده هاي روستايي، پل ها، باغات، خانه هاي مسکوني و واحدهاي توليدي وارده شده است.
وي افزود: منازل مسکوني يکهزار و 500 نفر دچار مشکل شده و اميد است به اين خانواده ها اسکان لازم داده شود تا مشکلات آنها رفع و ضروري است تا ادارات و ارگان ها در اين زمينه جمعيت هلال احمر استان را ياري کنند.
بگفته عباسي، بارندگي 2 روز گذشته در کوهرنگ به بيش از 250 ميليمتر رسيده که با ذوب برف ها و روان آب هاي ناشي از سيلاب اين ميزان به 350 ميليمتر افزايش يافته است. 
وي تصريح کرد: بيشترين خسارت دريافتي به کساني است که اقدام به ساخت و ساز در بستر رودخانه کرده و برخي از اين افراد حتي در بستر رودخانه اقدام به احداث مزرعه نيز کرده بودند.
عباسي تصريح کرد: با همکاري مردم و رسانه ها، بحران ابتدايي سيلاب در چهارمحال و بختياري درحال فروکش کردن است و خوشبختانه اين سيلاب هيچ خسارت جاني نداشته است.
وي از مسئولان خواست تا ميزان اصلي خسارت را در چند روز آينده به صورت مکتوب به ستاد مديريت بحران براي اختصاص اعتبار لازم ارسال کنند.
نماينده مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، کوهرنگ، کيار و دهستان دستگرد در مجلس شوراي اسلامي نيز ابراز اميدواري کرد: براي نجات اموال مردم در خسارات سيلاب چاره انديشي شود.
علي کاظمي باباحيدري افزود: برخي از خانه هاي روستايي کوهرنگ بصورت کامل دچار تخريب شده که انتظار است بنياد مسکن به اين افراد وام هاي بلاعوض اختصاص دهد.
بگفته وي، ميزان بارش در کوهرنگ در سال گذشته 125 ميليمتر بود که اکنون به 167ميليمتر رسيده که براي جبران خشکسالي نويدبخش است.
رئيس سازمان جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري نيز گفت: در خصوص سيلاب آمادگي در بخش کشاورزي وجود داشت و اطلاع رساني در اين زمينه صورت گرفت.
ذبيح الله غريب افزود: تعدادي از سدهاي خاکي بخش کشاورزي خشک شده بود اما با بارش هاي اخير بازگشايي شده و سد بيدکان نيز اينتک ذخيره خوبي دارد.
وي تصريح کرد: در شهرستان فارسان دو مسير مسدود شد که باعث خساراتي به بخش هاي کشاورزي اين منطقه وارد شد.
غريب يادآور شد: ميزان ابتدايي خسارت به بخش کشاورزي در بخش شيلات 270 ميليارد ريال برآورد مي شود.
بگفته وي حدود 5 هزار و 700 هکتار در بخش مزارع و 2 هزار و 900 هکتار باغ در سيلاب دچار آبگرفتگي شد.
غريب ميزان خسارت به زيرساخت ها شامل؛ قنات ها، کانال ها و پمپاژ آب را 260 مورد عنوان کرد و يادآور شد: يکهزار و 200 ميليارد ريال ميزان خسارت در بخش هاي مختلف کشاورزي ناشي از سيلاب است.
مديرکل بنياد مسکن چهارمحال و بختياري گفت: 2 هزار و 150 واحد مسکوني چهارمحال و بختياري بدليل بارش و سيلاب آسيب ديده است.
سهراب رئيسي افزود: تاکنون 650 واحد مسکوني بين 60 تا 100 درصد در شهرها و روستاهاي استان دچار آسيب شده که برخي از خانه ها قابل تعمير نيست و نيازمند تخريب و بازسازي جديد است.
وي خسارات اوليه تخريب و آسيب ديديگي خانه هاي مسکوني را 400 ميليارد ريال برآورد کرد.
مديرکل بنياد مسکن استان ادامه داد: سطح معابر روستايي چهارمحال و بختياري در اثر سيلاب دچار آسيب جدي شده و 120 هزار مترمربع تخريب شده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان نيز گفت: پس زدن فاضلاب به سمت خانه ها يکي از مشکلاتي بود که در ستاد مديريت بحران اعلام شد و براي مقابله با آن برنامه ريزي شد و از سوي ديگر 7 شهر استان در معرض کدورت آب شرب قرار دارد.
بگفت وي بارش باران باعث افزايش دبي انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد از 200مترمکعب به 500 مترمکعب شده است.
وي ميزان خسارت به طرح هاي آبي را در برآورد اوليه 5 هزار ميليارد ريال اعلام کرد و افزود: آمادکي لازم براي آبرساني سيار در صورت قطعي آب وجود دارد.
سهراب بهرامي مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي نيز اظهار داشت: آب شرب 53 روستا دچار مشکل شده و بيش از 530 ميليارد ريال خسارت به بخش آب و فاضلاب روستايي وارد شده است.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي چهارمحال و بختياري نيز گفت: سيل به طرح هاي اين شرکت آسيبي وارد نکرده است.
احمدرضا سدهي ساماني افزود: ورودي سد زاينده رود اينک از 150 مترمکعب به 280مترمکعب افرايش يافته است.
بگفته وي، حوزه کارون 3 هزار و 500 مترمکعب اکنون ورودي آب دارد و پيش بيني لازم براي بارش هاي اخير نيز شده است.
مديرکل راهداراي و حمل و نقل جاده اي چهارمحال و بختياري نيز گفت: 35 هزار تردد در جاده هاي استان در طول روزهاي باراني اخير ثبت شده که نشان مي دهد تردد در مسيرها روان است.
احمد جمشيدي با اشاره به آماده باش 70 اکيپ راهداري و 42 راهدارخانه اظهار داشت: در روزهاي باراني و سيلاب اخير در سطح جاده ها 500 مقطع ريزش برداري انجام شده است.
وي تصريح کرد: 160 جاده و محور روستايي و 70 پل بزرگ و کوچک دچار خسارت شده است.
بگفته جمشيدي، گردنه چري و شاه منصوري هنوز ايمن نيست و تاکنون 2 مورد ريزش و سقوط بهمن در اين محورها ثبت شده است.
وي افزود: ريزش هاي فراوان در سطح جاده هاي روستايي اکنون وجود دارد و اين مساله باعث بروز مشکل در تردد جاده هاي روستايي شده است.
مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري نيز گفت: بيشترين ميزان بارش در اين استان طي 2 روز اخير 250 ميليمتر در شهرستان کوهرنگ گزارش شد.
شاهرخ پارسا افزود: ميزان بارندگي در شهرستان لردگان به عنوان دومين استان پر بارش روزهاي اخير 147 ميليمتر است.
بگفته وي در نواحي غربي، بارش ها تداوم خواهد داشت و تا بعدازظهر سه شنبه از شدت بارش ها کاسته مي شود، اما بارش باران و ذوب برف باعث بروز سيلاب خواهد شد.
مديرکل ارتباطات و فناوري اطلاعات چهارمحال و بختياري نيز گفت: 239 ميليون پيامک به منظور هشدار در خصوص سيلاب و نحوه برخورد با حوادث سيلابي براي مردم ارسال شده است.
مرتضي بلالي دهکردي اظهار داشت: در استان نيز 500 هزار پيامک براي هشدار در خصوص سيلاب و اطلاع رساني ارسال شد.
به گفته وي، 42 سايت اپراتور تلفن همراه وجود دارد که تنها 9 سايت قطع شد که اين قطعي به 7 سايت کاهش يافت.
بلالي مشکل قطعي روستاي خويه را پيش از سيلاب عنوان کرد و گفت: فيبر نوري اين روستا از طريق تيرهاي چوبي انجام مي شود و اميد است اين انتقال خط فيبرنوري به صورت زميني تامين شود.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07