پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
معاون وزير کشور:

8 هزار روستا با تانکر آبرساني مي شود

کد خبر: 31132 تاریخ انتشار: 1397/09/18
نمایش: 2554
اخبار
معاون وزير کشور و رئيس سازمان مديريت بحران با اشاره به وقوع خشکسالي هاي اخير گفت: هم اکنون 8 هزار روستا در کشور با تانکر آبرساني مي شود.
اسماعيل نجار يکشنبه شب در نشست ستاد مديريت بحران چهارمحال و بختياري در فرمانداري لردگان با محوريت سيلاب اخير اين شهرستان افزود: از محل ماده 10 و 12 مديريت بحران کشور 10 هزار و 20 ميليارد ريال اعتبار براي کاهش تنش آبي با مصوبه دولت به وزارت نيرو اختصاص يافته است. 

وي، تغيير اقليم در ايران را يک واقعيت عنوان کرد و گفت: با اين تغيير اقليم، بروز خشکسالي و خشک شدن منابع آبي، پراکنش بارش، تغيير زمان بارش، گرم شدن 1.7 سانتيگراد زمين، بيابان زايي، تعريق و تبخير و فروچاله رخ داده است. 

به گفته وي، در سالهاي اخير فروچاله هايي به عرض 40 متر و عمق 70 متر در برخي از مناطق کشور ايجاد شده که براي مردم اين مناطق خطر آفرين است و حصارکشي اين فروچاله ها ضروري شده است. 

رئيس ستاد مديريت بحران در خصوص حمايت از بخش کشاورزي و کشاورزان نيز گفت: سالانه تا سقف 13 هزار ميليارد ريال به صندوق توسعه بيمه کشاورزي از محل ماده 10 و 12 بودجه مديريت بحران کشور اختصاص مي يابد تا بتوانند مشکل بيمه بخش هاي مختلف کشاورزي را حل کرد. 

نجار گفت: در ارديبهشت ماه امسال بروز 4 ساعت سرما در کشور باعث سوختگي و سرمازدگي 750 هزار هکتار از باغات شد که ميزان خسارت به بخش باغات کشاورزي 120 هزار ميليارد ريال برآورد شد. 

وي افزود: همين تغيير اقليم و 4 ساعت سرمازدگي به اندازه نيمي از بودجه عمراني کشور را به خود اختصاص داد ، به ويژه اينکه به بخش اشتغال و امنيت غذايي نيز آسيب رساند. 

معاون وزير کشور گفت: به دولت پيشنهاد شده است استمهال سود بانکي کشاورزان خسارت ديده به مدت 3 سال در دستور کار قرار گيرد، هر چند سود بانکي اين استمهال 60 هزار ميليارد ريال باست که بايد به بانک ها پرداخت شود. 

وي تصريح کرد: پيشنهاد شده است به هر کشاورزي که تحت پوشش بيمه کشاورزي قرار دارد تا 50 ميليون ريال و آنهايي که محصولات و اراضي آنها تحت بيمه نيست 10 ميليون ريال بلاعوض پرداخت شود که هنوز به تصويب نرسيده است. 

نجار با بيان اينکه ستاد مديريت بحران مسوول هماهنگي، سياستگذاري و نظارت است و نظارت يکي از اصلي ترين بخش هاي ستاد مديريت بحران است، گفت: برخي از ساختمان ها با وجود تازه ساخت بودن داراي مشکل اساسي است. 

وي توجه به ساخت و سازها و نظارت بر آن را بسيار مهم عنوان کرد و تاکيد کرد: اگر در مساله ساخت و سازها کساني کوتاهي کنند و اصول ايمني را رعايت نکنند و باعث خطر آفريني براي مردم شوند، بايد در مسير قانوني اين مساله پيگيري و به دادگاه معرفي شوند. 

رئيس سازمان مديريت بحران گفت: بحث بر سر اين مساله است که ساختمان هايي که اصول ايمني را در ساخت و ساز رعايت نکنند از سوي اين سازمان خسارت پرداخت نشود. 
معاون وزير کشور، اعتبارات ماده 10 و 12 را به صورت شناور عنوان کرد و افزود: در خسارت کرمانشاه 120هزار ميليارد ريال تسهيلات و وام بلاعوض و امکانات اختصاص يافت. 
نجار، درباره سيلاب اخير شهرستان لردگان نيز گفت: اين مساله نيازمند مطالعه دقيق و کارشناسي است تا بتوان براي آن تصميم گيري کرد. 

مديرکل دفتر مديريت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهادکشاورزي نيز از اختصاص 500 ميليارد ريال اعتبار براي تامين علوفه مورد نياز دام عشاير کشور در سال جاري خبر داد و گفت: بخشي از مراتع با خشکسالي و بحران بي آبي يا زلزله از بين رفته است و عشاير براي تامين علوفه مورد نياز دام خود با مشکل روبه رو شدند. 

سيدمحمد موسوي با بيان اينکه دولت براي تامين علوفه و آبرساني مورد نياز دام عشاير اين ميزان اعتبار را اختصاص داده است، افزود: تاکنون در قالب 17 مصوبه هيات دولت 500 ميليارد ريال اعتبار به بخش کشاورزي اختصاص يافته که يکي از مهمترين اين مصوبات، امهال سه ساله بازپرداخت تسهيلات بانکي بهره‌ برداران خسارت ديده از انواع مخاطرات بخش کشاورزي است. 

وي افزود: مصوبه امهال سه ساله بازپرداخت تسهيلات بانکي بهره برداران خسارت ديده از انواع مخاطرات بخش کشاورزي است که در اجراي بند (خ) ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور تصويب شده است در صورت رفع موانع پيش رو، مي‌تواند براي بازسازي بخشي از خسارت‌هاي وارده و احياء توليد در بخش کشاورزي، بسيار کارگشا باشد. 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07