پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

سهم زنان از مديريت رهاورد دولت دوازدهم

کد خبر: 42513 تاریخ انتشار: 1398/06/16
نمایش: 2715
اخبار
يکي از وعده هاي دولت تدبير و اميد، توجه به مديريت بانوان در عرصه ساختار اداري بوده است، که اکنون تا حدودي اين روند رو به افزايش است.

در دولت دوازدهم افزايش تعداد مديران زن در دستگاه‌هاي اجرايي يکي از وعده‌هايي بود که حسن روحاني در ايام انتخابات و بعد از آن همواره عنوان کرد و براي اجرايي شدن اين وعده ، دستورالعملي را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد که طبق آن تا پايان برنامه ششم دستگاه‌هاي اجرايي ۳۰ درصد کرسي‌هاي مديريتي‌شان را به زنان اختصاص دهند.

اجراي اين برنامه پس از گذشت دو سال از عمر دولت دوازدهم به گفته معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده، روند قابل قبول و مثبتي داشته است.

معصومه ابتکار در آخرين اظهارات خود در همين رابطه گفته است: ميزان حضور مديران زن در دولت دوازدهم به ۱۸.۶ درصد رسيده است.

وي افزود: با در نظر گرفتن وعده بکارگيري ۳۰ درصدي مديران زن در رده‌هاي مختلف مي‌توان گفت که اگر نيمه راه را ۱۵ درصد را حساب کنيم تا به ۳۰ درصد برسيم، احتساب اين ميانگين نشان مي‌دهد که نيمه راه را رد کرده‌ايم اما براي ادامه راه نياز به شتاب بيشتري داريم.

ابتکار يادآور شد: در ابتداي دولت دوازدهم تعداد مديران عالي زن در حدود ۳۲ نفر بودند که اين عدد در حال حاضر به ۶۷ نفر رسيده است که همتراز معاون وزير هستند.

معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده تصريح کرده است: در حال حاضر در دولت دوازدهم نزديک به۵.۵ درصد مديران عالي زن داريم که بيشترين اين انتصاب‌ها در مجموعه وزارت کشور و استان‌ها بوده است که هشت معاون استاندار، تعدادي فرماندار و بخشدار و مديران‌کل در استان‌ها را شامل مي‌شود.

در همين راستا معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري گزارشي در خصوص کارنامه انتصاب زنان در پست‌هاي مديريتي در دولت دوازدهم ارائه داده است.

بر اساس اين گزارش مديران زن در همه سطوح از ۱۳.۷ درصد در سال ۱۳۹۶  به ۱۸.۶ درصد در سال ۹۸ افزايش يافته و به طور کل انتصابات مديران زن طي دو سال اخير شاهد رشد ۳۶ درصدي بوده است.

اين گزارش حاکي است مديران زن در استانداري از ۶.۲ درصد در سال ۹۶ به ۹.۲ درصد در حال حاضر افزايش يافته و در مجموع شاهد رشد ۴۸.۷ درصدي انتصاب مديران زن در استانداري، فرمانداري و بخشداري‌ها در دو سال اخير بوده‌ايم.

مقايسه ميان مديران عالي، مياني و پايه طي دو سال اخير نشان مي‌دهد که در بخش مديران عالي از ۲.۵ به ۵.۵ درصد، در بخش مديران مياني از ۶.۹ درصد به ۹.۳ درصد و در بخش مديران پايه از ۱۶.۹ درصد به ۲۳ درصد دست يافته‌ايم.

همچنين بر اساس جدولي در اين گزارش که نمايشگر درصد مديران استانداري‌ها و مديران‌کل دستگاهي زن در استان‌هاي کشور است را نشان مي‌دهد، کمترين ميزان انتصاب مديران زن در استان قم و بيشترين آن‌ها در استان بوشهر بوده است.

بعد از بوشهر به ترتيب استان‌هاي گيلان و چهارمحال و بختياري بيشترين انتصابات مديران زن را به خود اختصاص داده‌اند.

مشاور وزير کشور در امور بانوان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا يادآور شد: اختصاص۳۰ درصد پست‌هاي مديريتي به زنان توانمند از مهمترين سياست‌هاي اين وزارتخانه است که تاکنون ۲۲ درصد اين برنامه محقق شده است و پيش‌بيني مي‌شود با انتصاب بانوان در پست معاون توسعه مديريت و منابع استانداران تا پايان شهريور اين ميزان به درصد بالاتري برسد.

فريبا نظري‌پور کيايي با اشاره به انتصاب ۷ معاون استاندار زن در کشور طي دولت دوازدهم، تصريح کرد: اين اتفاق براي نخستين بار در تاريخ اداري کشور شکل گرفته است.

وي، انتصاب ۶۰ معاون فرماندار زن و۵۰ بخشدار زن را از ديگر دستاوردهاي وزارت کشور در حوزه تحقق سياست‌هاي دولت در حوزه زنان برشمرد و افزود: روند انتصابات بانوان در پست‌هاي مديريتي با تاکيد وزير کشور و همراهي استانداران خوش فکر رو به افزايش است.

مشاور وزير کشور در امور بانوان و خانواده با ارزيابي مطلوب از انتصابات و برنامه‌هاي استاندار چهارمحال و بختياري در حوزه زنان اظهار داشت: توجه و بهره‌گيري از زنان شايسته و توانمند در اين استان به خصوص در پست‎هاي مديريتي قابل توجه و شايسته قدرداني است.

نظري‌پورکيايي با ارزيابي مطلوب از وضعيت زنان چهارمحال و بختياري و نگاه مثبت استاندار به انتصاب زنان توانمند در پست‌هاي مديريتي، افزود: انتظار مي‌رود با توصيه وزير کشور به فرمانداران مبني بر انتخاب بانوان در يکي از معاونت‌هاي خود شاهد حضور بيش از پيش زنان موفق در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي اين استان و کشور باشيم.

استاندار چهارمحال و بختياري نيز در همين رابطه گفت: جايگاه اجتماعي زنان در دولت تدبير و اميد برجسته و زمينه براي شکوفايي توانمندي‌هاي آنها فراهم شد.

اقبال عباسي افزود: در سال‌هاي اخير زنان توانمندي در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي زمينه فعاليت پيدا کردند.

وي ادامه داد: در استان چهارمحال و بختياري نيز تلاش شد تا به حوزه زنان توجه بيشتري شود و از نيروهاي زن توانمند در پست‌هاي مديريتي بهره‌گيري شود.

عباسي با بيان اينکه زن محور خانواده است، تصريح کرد: هم اينک معاون توسعه مديريت و منابع استانداري، مديرکل آموزش پرورش، سرپرست بهزيستي، مشاور امور ايثارگران استاندار، مديرکل برنامه‌ريزي، نوسازي و تحول اداري استانداري، بخشدار مرکزي شهرستان فارسان و چندين معاون زن مديرکل در استان مشغول فعاليت هستند.

استاندار چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: همچنين بنا بر توصيه وزير کشور به فرمانداران مبني بر انتصاب يکي از معاونان خود از بين زنان توانمند بزودي اين برنامه در استان اجرا و شاهد افزايش تعداد مديران زن در استان خواهيم بود.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07